Книгохранильница Якова Кротова
 

ЖИТИЕ ПРЕПОДОБНОГО ЕВФРОСИНА СИНОЗЕРСКОГО

Оп.:: Чагода. Историко-краеведческий альманах. Вып. 1. Вологда: Ардвисура, 1999.

http://www.booksite.ru/fulltext/cha/god/a1/index.htm

См. библиографию - жития.

Cм. публикацию 1901 г. в ЛЗАК.

Кротов.

Житие преподобного Евфросина Синозерского было написано в 1650 году иноком Ионою Филипповым Суровцыным. Находилось в рукописном сборнике второй половины XVII века, отосланном, в 1896 году в императорскую Археографическую комиссию. По тексту данного сборника житие опубликовано в "Летописи занятий имп. Археографической комиссии" (т.XIII.1901).

В 1778 - 1779 гг. с рукописи XVII века был сделан список Жития, долгое время находившийся в церкви бывшей пустыни. В январе 1936 года экспедицией Череповецкого краеведческого музея этот список был передан в музей и в настоящеее время находится в отделе письменных источников Череповецкого музейного объединения под № 1056/47. Внесен в каталог-путеводитель "Памятники письменности в музеях Вологодской области" (Ч.1. Рукописные книги. Вологда,1982. С.141-142.№ 69).

Список Жития 1778-1779 г. - рукопись в картонном переплете с кожаным корешком, в 2°, на 20 листах, писана довольно четким полууставом, с л.10 идет другой почерк, текст дан в линейных рамках. Инициалы растительных форм рисованы пером в чернилах. Рукопись прошла реставрацию. Имеет двойную нумерацию: первая - буквенная - л.1 - 18 (титульный и последний листы не нумерованы); современная нумерация дана простым карандашом арабскими цифрами, начиная с титульного листа - л.1 - 20. На листах 20 - 20 об. идут записи: "1778-го года, июля 23-го дня, Боровицкаго уезда упраздненной Троицкой Синозерской пустыни священник Прокопий Иванов с причетники в силу присланнаго ея императорскаго величества указа по резолюции его преосвященства присланнаго из Новгородской духовной консистории в Боровицкое духовное правление, которым ведено тому правлению как в Никандровой, так в Миголожской и во оной Синозерской пустыни взять от священно- и церковнослужителей за руками их скаски, которым святый в которой пустыни опочивают святых мощей под спудом или наверху, и в котором месяце и числе исправляют празднество, и которым не исправляют, и в которые дни приличнее исправлять. О чем от священно- и церковнослужителей против изъяснен-наго указу Боровицкому духовному правлению сею скаскою показали, что во оной показанной Троицкой Синозерской пустыни имеются святыя мощи преподобнаго отца Евфросина, о котором в Житии его значится, что он Синозерской пустыни был началник и в 1612-м году марта в 20 день убиен от полских и литовских людей, а по убиении его того ж месяца в 28 день сшедшихся священнаго собора з боголюбивыми мужи погребен с подобающей честию. И последи того в 1655-м году построена во оной пустыни церков Живоначалные Троицы и колоколня древянная с преходом, По благословению преосвященнаго Макария митрополита Новгородска-го в то же лето мощи преподобнаго пренесены под колоколню и положены на десной стране в углу, где и ныне опочивают. А как прежде они не скрывалися, так и ныне не открываются, а перенесены [значится в житии] (л. 20 об.) в 44-е лето*. И реченнаго ему...** празднества как прежде не исправлялось, так и ныне не исправляется, а приходящие люди по завещанию своему служат панихиды не в единодневное собрание, но как когда во время получится удобнаго дни к празденству и протчая. И о мощах как его высокопреосвященство разсмотрсть и положить соблаговолит. О чем сею скаскою они священно- и церковнослужители подали самую сущую правду под страхом... штрафа. (На белой скаски, которая подана в правление] подписанось тако: Сей скаски священник Прокопий Иванов руку приложил. К сей скаске тоя ж пустыни дьячек Василий Феодоров руку приложил. Тоя ж пустыни пономар Игнатей Петров руку приложил. Был сторож Василей Михайлов для взятия скаски. А мощи 1778-м года с приказом...*** июля от 12-го дня за скрепою закащика Ивана Алексеева, канцеляриста Андрияна Михайлова». «1799 года, майя 20-го дня, Устюжское духовное правление сим свидетельствует, что подлинное: Житие преподобнаго Евфросина старца отослано по указу Новгородской духовной консистории из здешняго духовнаго правления в реченную Консисторию того же майя 21-го под № 255-м 1799 года. Присутствующий благочинный соборной священник Василий Петров, Преображенский иерей Иоанн Иоаннов. Подканцелярист Данил...**** Из Новгородской духовной консистории подлинно возвращено в Синозерскую Троицкую пустыню...»*****.

Житие Евфросина Синозерского публикуется по списку 1778-1779 гг. При этом сохраняются имеющиеся в рукописи включения отдельных слов и предложений в квадратные скобки, данные на полях ссылки на Библию и Псалтырь.

В тексте Жития при публикации нами выделены абзацы, прямая речь заключена в кавычки, пунктуация приближена к современной. Публика-


* Т.е. на 44-м году после гибели Евфросина.
** Слово не читается.
*** Слова не читаются.
**** Слово не читается.
***** Далее стерто.
 


ция также снабжена данным введением, комментариями и библиографией. Житие состоит из отдельных частей, связанных между собой по смыслу: Предисловие. Л. 2 — 4; Повесть о житии преподобнаго старца Евфросина начальника Синозерской пустыни. Л. 4 —6; Об отшествии в пустыню преподобнаго старца Евфросина. Л. 6 — 6 об.; Молитва. Л. 6 об.— 13 об.; Оглавление повести. Л. 13 об. —15 об.; Моление. Л. 15 об.-18; Тропари и кондак. Л. 18 — 18 об.

Текст Жития написан иноком Ионою со слов современника преподобного Евфросина крестьянина «веси Долоцкия» Емелиана Иванова сына Сумина. Оно отражает те события, которым он был «самовидец и неложный свидетель». Не исключено, что при написании были использованы и свидетельства других людей, и дошедшие до инока Ионы монастырские предания. Житие построено по четкой схеме, логически начинаясь предисловием и заканчиваясь похвалой преподобному, заключенной в тропарях и кондаке — самой ранней и единственной его гимнографии. Последние, судя по стилю, также относятся к XVII веку, поэтому они были отнесены составителем Жития к тексту Жития для его соборной полноты.

В предисловии говорится о важности прославления святых, стяжавших от Бога добродетели, о трудностях на пути спасения, а также и об извиняющих автора Жития в этом непосильном начинании обстоятельствах, просьба к читателям исправить его, если он что-то упустил: «...яко о Бозе и нас да научат».

Язык повествования искусственно усложнен, местами он приближается к стилю гимнографичсской литературы. Житие начинается с юности преподобного Евфросина и переходит в рассказ о дальнейшей его жизни. Особняком стоит начало подвига - отшествие в пустыню и связанные с нею «жестокости» жизни. Повествование прерывается размышлениями и наставлениями автора, отчасти риторическими похвальными восклицаниями.

Синозерская пустынь довольно быстро совершила эволюцию: к отшельнической келье преподобного Евфросина собрались жаждущие иночества и пустынножития; возник скит, а вскоре небольшой киновиальный (общежительный) монастырь — пустынь Синозерская. Кроме того, по Житию, сам преподобный был старцем, то есть принимал помыслы и давал советы и наставления, оставаясь простым монахом (затем схимонахом). Подвизаясь в пустыни, преподобный Евфросин стяжал и дар прозорливости — духом предвидел свою мученическую кончину, приход «ляхов» и сожжение обители. При жизни земной и жизни вечной он — чудотворец. Имя старца Евфросина было широко известно на Руси: «все приходящие к нему, аки от источника почерпаху от него святое учение». Последние его распоряжения, пророчества и видения полны любви к ближним; преподобный утешал и вразумлял сомневающихся.

Житие преподобного Евфросина Синозерского содержит яркий и интересный для исследователя и читателя исторический материал. Оно дает полную картину жизни пустынника; раскрывает причины основания пустынной обители, ее бытие и уничтожение польско-литовскими интервентами, последующее возобновление и украшение. О том, что преподобный при жизни почитался как прозорливец и старец, а после кончины как чудотворец, свидетельствуют заключенные в конце Жития два тропаря и кондак XVII века.

Пустынь на озере Синичьем, упраздненная в 1764 году, ныне не существует. Храмы ее сгорели в 1944 и 1960 годах, а само ее название Синозерская пустынь перешло на существующую и сейчас деревню.

М. Ю. Хрусталев

(Л.1) ЖИТИЕ ПРЕПОДОБНОГО ОТЦА НАШЕГО АВВЫ ЕВФРОСИНА СИНОЗЕРСКАГО

(Л.2) Сказание вкратце о житии прсподобнаго старца Евфросина. Како прииде на место сие и поживе блаженную свою жизнь в непроходимой сей пустыни, и состави обитель Пречистыя Богородицы, честнаго и славнаго ея Благовещения1, близ реки Чагодощи, на диком бору, оу Синичья озера, и о блаженней кончине его, како со дерзновением на месте сем пострада от противных сынов. Благослови, отче.

ПРЕДИСЛОВИЕ

Всяка оубо добродетель начало и конец имать от великаго и дародателя Бога, якоже рсчено начало и конец закону и пророком Христос. От него же всяко благо и дар совершен свыше сходя и посылаем на вся святыя его, дародатель бо всем благим Господь, без него же никакая добродетель и никое же благо совершитися не может. Яко же Сам рече своими пречистыми оусты: яко без Мене не можете творите ничто же. Вы же оубо, аще и вся повеленная вам сотворите, глаголите, яко непотребны рабы есмы, якоже повелени быхом сотворит сотворихом. Темже оубо святии яко приснии раби, храняще повеление Господне и любяще своего Владыку, заповеди его совершают и соблюдают их (л.2 об.) присно, оугодие творяще своему Господеви, исполняюще слово Его. Еже реченно, имели заповеди Моя и соблюдаяй их, той есть любяй Мя. И сего ради святии любяще Господа, храняще заповеди Его, возгорешася духом, в путь Господень, оставляше мир и суетную прелесть, красоту и богатство тлеющее мира сего, ни прельстившеся ни на что же, но вся оуметы вменивше, по апостолу Христову, ярем на ся восприемше, облекшеся во ангельское подобие. В след Бога идоша, овии оубо во общежителном пребывании в послушании наставник своих Богу оугодиша, овии же уединением Богу жити изволивше. От всех оуединивше себе и яко птицы в пустынях скитающеся, и в горах, и в вертепех, и в пропастех земных крыюще себе, алчбами и жаждами и наготою оудручающе себе, и мразом померзасми, и жаром солнечным опаляеми, и всякими озлобленми оудручающе себе, и всяко прежде естественныя смерти оумертвивше плоти своя, чистыя домы благоуготовавше себе Святому Духу. Яко же рече Господь: Аще любите Мя, и заповеди Моя соблюдете. И аз умолю Отца, и той иного оутешителя даст вам, Дух истинный, Его же мир не может прияти: оутешитель же Дух Святый. Его же Отец послст во имя мое, той вы научит всему. И паки всруяй в мя, и дела, я же аз творю, и той сотворит.

Иоанн. Гл.XIV, ст.28.
Иоанн. Гл.XIV, ст. 12.
Иоанн. Гл. Гл.XV, ст.15.

Темже оубо святии Божий угодницы силою и действом Святаго Духа оболкшеся в броня правды, и во вся оружия Божия, щит веры в сердцы приимше, и шлем спасения на главы своя возложиша, и мечь духовный, еже есть глагол Божий, во устех имуще, победиша злаго велиара (л.3) гордаго отступника беса, хвалящагося поглотити весь мир, Бога же всеми своими святыми добродетелми в жизни сей прославиша. К ним же рече Господь: славящыя мя прославлю, и паки всруяй в мя, аще и оумрет, жив будет во веки. Якоже и сей великий подвижник, преподобный старец авва Евфросин. О нем же нам днесь слово предлежит, его же богоудиви и прослави в жизни сей, и дарова ему благодать святаго своего Духа - дар пророческий. Кто бо доволен, аще и мудр по достоянию похвалити святых оугодивших Богови, и жития их и чюдеса подробну исписать, превосходя бо человеча разума, многострадалное святых житие, яко и самем ангелом житию их дивитися. Кто же от человек по достоянию их похвалити возможет, похвала бо праведным от Бога и слава им от вышняго. Темже оубо отцы и братия не позазрите ми, еже слышах от достоверных оуст, и спожитель преподобному сему святому старцу Евфросину, и елико мощно мне грубому, и елико в слухи моя достиже, то и написах, в славу Божию от многих малая, яко да незабвенни будут преподобнаго сего отца Евфросина труды и подвиги прешествием многих лет. Аз же грубый елико слышах, сице и написах, како и откуду прииде преподобный сей отец авва Евфросин на святое место сие, и како поживе един в непроходимой сей пустыни прежде собрания братии и како претерпе (л.3 об.), и како потрудися, и како обитель созда и с братиею вкупе поживе; и о блаженней кончине его, како со усердием пострада от противных сынов. Но не к тем оубо писах, иже благоразумие ведящих паче мене в божественных догматех исправление. Не токмо бо не писах к таковым, но и паче, покаряяся премудрости разума их, и поклонение с молением творя; яко, о Бозе, и нас да научат. Пишем же к тем, иже разум и нрав точен нам имущим: полезно бо иже к точным себе слово простирать, при премудрых же и разумных молчание имети, яко же рече Божественное писание. Премудрых человек и духовных словес и бесед лепо есть послушати. Аще ли не прилучится таковаго, и ты сам духовне беседуй, темже оубо разумевающим и сведущим глубину божественных писаний преклоняю главу свою, вкупе же и моление приношу, научити о Бозе и нас, и просветити ведение дарованнаго им от Бога разума, наше великое и темное неведение, ненавыкновенное в божественных догматех сучение со исправлением сих словес. Вопроси бо рече отец твоих, и рекут тебе; и старцы твоя возвестят тебе, тем же оубо отцы и братие, и весь богоизбранный новый Израиль. Аще где написах в недостатцех помраченнаго оума моего неблагоугодно и неблагопотребно, или не преподобно, понеже скуден и неразумен есм; или оузрите в кратцем сем писании что не исправлено, молю вы всех о имени (л.4) Господа нашего Иисуса Христа, сами исправите. Мене же, яко невежу груба и несмысленна, простите, поминающс святаго апостола Павла слово глаголющее: яко вы духовнии исправляйте таковаго духом кротости и паки друг другу тяготы носите и тако исполните закон Христов.

Эфес. Гл.VI, зач., ст.LГ.
Иоанн. Гл. XI, ст. 2.
Второзак[оние] Гл.XXXII
Гал., Гл. VI, ст. 1 и 2.

О сих же оубо конец слова восприимем и на предлежащую прейдем повесть, оуже бо прииде время, еже предложите вашей любви словесную и сладкую пищу, полну душевны ползы, и поведати повесть о житии преподобнаго старца аввы Евфросина, началника Синозерской пустыни. Есть же оубо о преподобием сем отце Евфросине повесть сицева.

ПОВЕСТЬ О ЖИТИИ ПРЕПОДОБНАГО СТАРЦА ЕВФРОСИНА, 
НАЧАЛНИКА СИНОЗЕРСКОЙ ПУСТЫНИ

Сей убо боголюбивый муж Ефрем, христианину родителю сын от отца Симеона, матерь же Бог весть, от Корелския области. Житие же имяху близ великаго езера Нево2, и бысть Ефрем спожитель Валаамскаго монастыря3. Потом же преселися в Великий Новъград и пребысть тамо немалое время, и потом преселися во область того же Великаго Новаграда, в Бежецкую пятину, (л.4 об.) в весь нарицаемую Долосскую4, отстоящую от града Оустюжны Железнополския тридесять поприщ. И бысть Ефрем в той веси чтец во церкви святаго великомученика Георгиа и святаго великаго чудотворца Николы5, и поживе ту немало время, и оуже приходящу ему в доволная лета жития своего. И мановением от иже всем* (Слово "всем" дописано над строкой) хотящаго спастися, вдохнуся боготочная благодать святаго Духа в боголюбиваго сего мужа Ефрема, и возжела душею, и возлюби сердцем, одеятися во святый ангельский образ и быти мних. И вся в дому своем добре оустроив, и сице пойде в путь своего спасения, ничто же с собою имый, точию единородную свою душу и тело, и одежду в ню же одеян, и толико оутвердився надеждою будущих благ, елико о дому своем ни в мысли своей непщевати. И непрестанно поучаяся словесем Божиим, и повсегда во уме имея реченныя глаголы Спасителем нашим Иисусом Христом: никто же, возложив руку свою на рало и зря вспять, оуправлен будет во царство небесное; и паки, аще кто любит отца, или матерь паче мене, не может быти мой оученик; и аще не отречется человек всего своего имения в жизни сем, не может быти мой оученик; и аще кто не возмет креста своего и в след Мене грядет, не может быть мой оученик; и аще кто хощет душу свою спасти, погубит ю, а иже погубит душу свою мене ради и Евангелия, той спасет ю.

Лука. Гл.LVIII ст.68.
Лука. Гл.IX, ст.24.
Лука. Гл.XIV.

В толковании же глаголет: не душевное (л.5) погубление, но телесное насилование и нужду наричет, еже Христа ради в душевных подвизсх страдание; и паки воспомяну, нуждно есть царство небесное [и нужницы восхищают е, сии есть] и нудящиися Бога ради, восхищают е, и сими Божественными словесы оутвердив свое душевное око, еже есть ум.

Матфей. Гл.XI, ст.12.

И возступи оумными степенми на камень веры, и невозвратно пойде в путь, и прииде в пречестную и великую обитель Пречистыя Богородицы, честнаго и славнаго Ея Оуспения, на Тифину, и припадает к ногам настоятелю честный обители тоя6 и к сущим с ним, еже о Христе братства, еже бы сподобитися ему облсщися от них во мнишеский чин. И вскоре получи желаемое. Какоже и апостол рече: яко любящим Бога, вся поспешествуют во благое. И облече его настояи тогда в прежде реченныя обители во святый ангелский образ, и нарече имя ему Евфросин, и причте его к своему избранному еже о Христе словесному стаду. И положи преподобный старец Евфросин сердечнаго своего желания основание на камени веры, и взыде на нь и оутвердив на нем оумныя своя стопы, и крепце ста и храбрски ополчися к борению врага.

Рим., Гл.VIII, ст.28.

И нача преподобный той отец Евфросин во обители Преславныя Богородицы подвизатися многострадалным постни (л.5 об.) ческим житием, оудручая плоть свою воздержанием, повинуйся игумену и всему еже о Христе братству, и со оусердием труждаяся в заповеданных ему службах, и работая не яко человеком, но яко Богу с чистою совестию и сердечною нелицемерною любовию, повсегда во оуме имея исход души своея от тела, и страшный и нелицемерный суд Христов, и воздаяние поделом. И пребысть ту старец Евфросин во обители Пречистыя Богородицы на Тифине неколико время в послушании и в повиновении оу игумена и оу всей еже о Христе братии.

И прииде ему желание велико несытно, еже итти в пустыню и уединение и поработати Богу жестоким постническим житием в безмолвии. И приходит старец Евфросин ко отцу игумену, и припадает к честным ногама его, исповедует: ему помышление сердца своего, и просит оу отца игумена благословения, еже отпустити его из обители на таковое боголюбезнос дело, еже смышляше в сердцы своем. Настояй же тогда во обители Пресвятыя Богородицы еже на Тифине подает старцу Евфросину благословение с поучением слова Божия, наказав его и о душевней ползе, како ему пребывати в пустыни. И сотворив молитву и мир* (Со словосочетания "и мир" начинается и следующая страница.. Аналогично и далее) (л.6) дав, отпутает его из обители, рече ему: "Иди чадо, Бог с тобою!"

ОТ** ( Так в тексте) ОТШЕСТВИИ В ПУСТЫНЮ ПРЕПОДОБНАГО СТАРЦА ЕВФРОСИНА

И егда, тако прият старец Евфросин оу отца игумена благословение и молитвы взем, и по некоем времени изыде из обители Пречистыя Богородицы с Тихфины, и яко крилат пойде в пустыню, полете Духом, аки птищъ во гнездо свое, яко же и прежде рех не имый с собою ничтоже, разве душу и тело.

И пройде многая непроходимая места, и прииде в прежде помянутую в Бежецкую пятину в непроходимую пустыню, облежащую великими и страшными дебри, и многими лесы, и зыбучими мхами, и непроходимыми блаты. Ограждено же место то отвсюду яко оградою, реками и езерами, 6е бо место то весма пусто и, непроходно и от окрестных весей далече. И обрете место близ реки Чагодощи, на диком том бору, оу Синичья озера, ко уединению оугодно и на вмещение обители доволно. И возлюби е зело и начат славити и благодарити Бога, глаголя: "Благодарю тя, Господи Боже мой, яко не презре моления моего, но приведе мя на святое место сие". И Давыдово слово глаголя: "Се покой мой в век века, зде вселюся, яко возлюби душа моя". И паки: "Коль возлюбленна селения, твоя Господи сил, желает и скончавается душа моя во дворы Господни, сердце мое и плоть моя возрадовастася о Бозе живе, ибо (л.6 об.) птица обрете себе храмину, и горлица гнездо себе, идеже положит птенцы своя, Господи, Боже сил, Царю мой и Боже мой. Блажени живущий в дому твоем в веки веков восхвалят тя. Блажен муж, ему же есть заступление Его, от Тебе Восхождение в сердцы своем положи. Господи Боже сил, блажен человек оуповаяй на тя". И паки начат преподобный старец Евфросин молити всемилостиваго Бога сице глаголя.

Пс.132. ст.14.
Пс.83, ст.1

Молитва*
(Слово "Молитва" написано с нажимом пера и с заглавной буквы)

Господи**(Слово "Господи" также написано с нажимом пера и с заглавной буквы) Боже Вседержителю, Боже отец наших Авраамов, Исааков и Иаковль, спасый и Израиля от работы, и три отрока от пещи горящи, и призревый в последняя времена великим своим милосердием и человеколюбием на свое достояние Христоименитое стадо Новаго Израиля, и спасе его посланием возлюбленнаго своего Отрока от работы злаго и невидимаго Фараона. Такожде призри на место сие и благослови е, и сподоби мене на сем месте работати тебе во вся дни живота моего, на се бо и приидох семо да тебе присно работаю, яко да и о мне прославится трисвятое имя Твое, Отца и Сына и Святаго Духа ныне и присно и во веки веков. Аминь.

И по молитве, постави на месте том Честный Крест, ископа себе пещеру и нача жити в ней многострадалным своим постническим житием, и глаголаше в себе: се оудалихся, бегая, и водворихся в пустыни, чаях Бога, спасающаго мя. Отстояще же (л.7) место то от преждепомянутыя веси Долосския поприщ пять надесят или вящши7.

Прииде же старец Евфросин в непроходимую ту пустыню в лето по седми тысящах 108-го***(Слева на полях написано: От рождества Христова 1600 года)8, и вселися ту, и многих подвиг показа, и зело подвизася в пустыни той на страсти пагубныя. И крепце ста противу невидимаго врага кознем, раздирая подвигом своим, еже к Богу, злохитростныя и многокозненныя сети его, и со благодарением терпя напасти наносимыя, от него. И сице преподобный старец Евфросин в пустыни пребывая, простираяся на многие добродетели и на великия подвиги, и живяше жизнь свою, во всем оугождаше своему владыце. Всенощным бдением и непрестанными молитвами и постом и всякими добро детелми побеждаше врага. Труды ж и жестокое пребывание имяше преподобный зело, и попремногу велико терпение и злострадание в пустыни сей до конца имый, и во всем страхом Божиим востягнуя себе, и всех сущих еже к Богу разсудив сожителницу поучение смертное, в лепоту житие препровождая, и плотские страсти воздержания крепостми обладая, и Божественнаго поучения законом неработен душевный сан соблюдая, добродетели богатством все плотское мудрование повинуя духу. Его же ради плот и мир возненавидев и миродержца, всегда поминая вселенскаго оучителя, великаго апостола Павла, слово: братие, терпением да течем на предлежащий нам подвиг взирающе на началника веры и совершителя Иисуса, и паки не имамы бо зде в пребывание града, но будущаго взыщем. И во всем преподобный сей отец авва Евфросин, ревнуя житию древних святых великих и преподобных отец, поучаяся присно во псалмех и пениих и песнех духовных, и от своего труда питашеся, и в поте лица по глаголющему снедаше хлеб свой, Бог бо бе питая его. Глаголаху оубо о нем, яко за два лета не вкуси хлеба. Пища же его бысть пустынная: былиа многи, различный губы, грибы, грузды, рыжики, волнянки; такожде многоразличные еже есть сия ягодичия: брусница, черемха, смородина, черница, ледуница, команица, рябина; многажды же ядяше ягодник, сиречь боровой белый мох.

Евреем.(л.7 об.) Гл.XII, ст.1
Евреем.Гл.XII.
Колосс. Гл.III, ст.16.

Бысть же ему ручное дело, плетяше бо* (На полях: вязаше бо) сети, яже оугодны суть на ловитву рыбную. И поживе преподобный отец Евфросин в пещере той лето едино, никому же ведущу о нем его ту пребывания. И потом постави себе келейку малу, и нача к трудом труды прилагати, и подвиг к подвигу, непрестанно к небесным оум свой вперяя, во дни труждаясе в рукоделии, в нощи же бдя в молитвах, многажды же и без сна пребываше.

И сице преподобный отец наш Евфросин в пустыни (л.8) той живяше, и многими добродетелми душевными же вкупе и телесными обогащая себе. И добродетелнаго его ради жития пройде слава о нем во окрестныя веси, прилежащия месту тому, и начаша к нему мнозии православнии христиане приходити душевныя ради ползы, и аки от источника почерпаху от него святое оучение. Инии же боголюбивии мужие, ревнующе добродетелному его житию и великому его еже по Бозе тщанию, приходяще в пустыню к нему и сожителствоваху с ним.

И виде преподобный отец Евфросин собирающеся к себе стадо Христово словесных овец, и нача молити Бога и Пречистую Богородицу, яко да исполнит желание его. И подщася сам на дело и вси сущий с ним, и нача сещи и готовить лес на дом, Божию церковь, идеже соборне молитвы возсылати к Богу. И в третие лето по пришествии своем в пустыню ту преподобный старец Евфросин создал церковь прекрасну* (На полях: о создании церкви) во имя Пречистыя Богородицы, честнаго и славнаго ея Благовещения9, и освяти ту священноинок Гурий, игумен Шалоцкаго монастыря10.

Поживе же преподобный старец Евфросин многострадалным своим постническим и жестоким житием в непроходимой той пустыни десятерицу лет со единем, славя и благодаря Бога, и прият от него мздовоздаяние велие, дар прозорливый.

И многих ради (л.8 об.) грех наших, еже согрешихом пред всех содетелем Господем, нашим Иисусом Христом: воздвигоша бо ся тогда темнии облацы, шумяще и скрегчюще не дождевными пролитии, но кровными. И в лето по седми тысящах во 113-м* (От рождества Христова 1605) году, во царство благочестиваго государя царя и великаго князя Бориса Федоровича, по прозванию Годунова, грех ради наших, прииде ис Полския земли лют плотоядный зверь и кровопийица Гришка Отрепев* (На полях: о нашествии иноплеменных), той же и Рострига11, нарицая себе именем благовернаго царевича князя Димитрия Ивановича Оуглецкаго12. И прииде на великую Россию, аки буря свирепая, и возмути окаянный всею великую Руссиею, и приведе с собою злонравный той пес много неправоверных и проклятых ляхов. И бысть от того лютаго и кроволаскателнаго зверя, рекомаго Ростриги, и от пришедших с ним проклятых полских и литовских людей великое гонение всему православному христианству. Попущением бо Божиим и многих ради грех наших, злии тии противнии сынове великия руския обижаху, и доброту их, рекше красование, опровергаху, и под свою власть покаряху, и честные обители разоряху, и достояние их восхищаху, и великия домы силных* (На полях: под крыжем: и славных) низлагаху, и огню предаваху. Руския же сыновы мечем тогда литовскаго плеча губяху, аки класы серпом гнева Господня пожинаху, юноши и девы, старцы и ссущии младенцы (л.9) и всяк возраст. Зло же бысть всему православию время то, мнози бо тогда и от православных с праваго пути совратишася и вместо истинны возглаголаша лукавое, и вместо правды похвалиша лжу, яко всем тогда сыновом руским отчаятися надежды кроткаго и немятежнаго жития, блаженныя тишины, и вси вкупе горе и оувы глаголаху.

И оумножися гнев Божий, и продолжашеся время немало обхождением супостатных сынов лет з десять и вящши. Рустии же сынове супостатных ради нашествия, паче же рещи, еже нашедшаго на ны гнева Божиа, не смеяху из лесов выницать и крыяхуся от супостатных меча в горах и в лесех, и в блатех, и в непроходимых местах.

Прилучижеся в то время многим сыновом руским, не точию поселяном, но и от болярска рода меншыя четы оукрыватися от супостатных во обители Пречистыя Богородицы, в той пустыни, идеже старец Евфросин живяше: бе боместо то непроходно и пусто, облежаху бо* (На полях: под крыжем добавлено: же) место то, якоже прежде рех, болшие болота и зыбучие мхи, и езера, и реки, и от окрестных весей далече.

И егда прииде лето по седми тысящах 120* (На полях: от рождества Христова 1612), месяца марта в 19 день, тогда преподобный отец авва Евфросин, по благодати, данней ему от Святаго Духа* (На полях: о данней благодати Святаго Духа преподобному старцу Евфросину), прозре внутреннима очима и начаше пророчествовати о пришествии в пустыню ратных супостат. И рече ту сущим, прилучившимся во обители Пречистыя Богородицы православным христианом, забегшим (л.9 об.) от супостатных великаго их ради гонениа, глаголя им сице: "Братие моя и чада возлюбленная о Христе. Аще хто хощет избыти напрасныя смерти, то изидите из обители Пречистыя Богородицы и спасетеся от всликия беды: тако бо изволися праведному суду Божию, вскоре бо приидут злыи супостаты до сего святаго места". Они же, суще невегласы и омрачении оумом, отвещаша ему: "Почто ты не изыдеши от святаго места сего?" Старец же рече им: "Аз бо Христа ради приидох оумрети на святое место сие." Они же непщеваху в разуме своем, яко ненавидя их, старец таковая им глаголет. Мысляху бо в сердцах своих, яко старец хощет един себе от супостатных меча спасение улучити. И елицы, послушаша преподобнаго аввы Евфросина, от супостатных меча бегством спасение себе получиша и напрасныя смерти избыша, а елицы, не послушаша преподобнаго старца Евфросина, вси побиени быша от злых окаянных поляков.

Един же от братии, инок Иона13, яко человек страхом объят бысть, такоже восхоте отити от обители Пречистыя Богородицы и супостатных ради нашествия, ведяше бо старца Евфросина, непросто рекша, но по благодати, данные ему от Святаго Духа, рече, яко будет в пустыню пришествие ратных супостат, и покусився бежать. Старец же Евфросин не попусти ему тако быти, но поучив его от божественных писаний доволно, бе же преподобный отец Евфросин, велик разум имея в божественных догматах, зане от младых ногтей прилежа о нем и попремногу (л.10) изобрете глубину божественнаго писания. И рече ему: Брате Иона, егда настоит брань, тогда потреба и подвиг показати по Апостолу; се ныне время благоприятно, се ныне день спасения. И паки той же великий вселенский учитель апостол Павел поучает ны, глаголя: братие, не отложите оубо дерзновения вашего, еже имать мздовоздаяние велико, терпение бо имате потребу, да волю Божию сотворше, приимете обетование, и еще бо мало, елико* (Слово "елико" написано вторично и заключено в квадратные скобки) грядый приидет и не укоснит, и праведный от веры жив будет. Без веры же невозможно по реченному угодити Богу, веровати же подобает приходящим к Богу, яко есть и взыскающим его мздовоздатель бывает. И паки что оубо речем к сим: аще Бог по нас, кто на ны. Иже оубо своего сына не пощаде, но за ны вся предал есть его. Како оубо не и с ним ли вся дарствует. Кто поемлет на избранныя Божия, Бог оправдая. Кто осуждая Христос Иисус Оумерый, паче же и воскрес, иже есть одесную Бога, иже и ходатайствует о нас. Кто ны разлучит от любве Божия скорбь или теснота, или гонение, или глад, или нагота, или беда, или мечь, якоже есть писано: яко тебе ради оумсрщвляеми есмы весь день, вменихомся яко овцы (л.10 об.) заколению, но о сих всех препобеждаем за возлюбльшаго ны, известих бо ся, яко ни смерть, ни живот, ни ангел, ни начала, ни же силы ни настоящая, ни грядущая, ни высота, ни глубина, ни ина тварь, кая возможет нас разлучити от любве Божия.

Кор., Гл.LX, ст.2.
Евреом, Гл.X. ст.35.

Ты же оубо, брате Ионо, почто страшливу мысль имаши, зане ничтоже от нашедших люто. Почто бо есть люто; смерть ли, но несть люто, вскоре бо в пристанище отходим; но или грабления, наг изыдох, наг и отыду, но или заточение Господня земля и исполнение ея. Но оболгания ли радуйтеся, егде рекут всяк зол глагол на вы, яко мзда ваша многа на небесех зрех меча и небо вменях, чаях смерти и смертство в мышлях; зрех долняя страсти и исчитах вышния почести; блюдох и помышлях горний венец, предложение бо подвигом доволно ми бе во оумиление и оутешение". И сицевыми божественными словесы преподобный старец Евфросин, поучив старцу Иону, и обрати оум его весь к Богу, и к сим прирече: "Воля Божия да будет, но мы не оустрашимся маловременнаго страха любве ради Христовы, на се бо и звани есмы, сиречь обеты своя Господеви возложили, еже умрети на месте сем, имене его ради стати". Воспомяну же ему самого Спасителя нашего Иисуса Христа реченныя глаголы: не оубойтеся (л.11.) от оубивающих тело, души же немогущих убити, оубойте же ся паче имущаго власть по оубиении во-врещи в дебрь огненную, идеже будет плачь и скрежет зубом, и паки претерпевый бо до конца рече, той спасен будет.

И от сих божественных писаний и сладких поучений от преподобнаго отца Евфросина старец Иона оутвердився, и возгореся по Бозе духом, и всю свою надежду возложи к Богу, еже не изыти ему из обители Пречистыя Богородицы, но ту оумрети в пустыни со старцем Евфросином. Зрите же ми, отцы и братия, , како боголюбивый сей муж, преподобный отец Евфросин, спомогаше и подкрепляше к подвигу брата, и печошеся о спасении души его, якоже и своей, якоже и Григорий Богослов рече: друг верен покров крепок, и паки друга верна несть измены, и брат братом помогаем, яко град тверд и высок, и не преборим сия же дозде. Мы же на предлежащее возвратимся.

И по проречении преподобнаго отца Евфросина, пребыша ту людие день един, и нощ едину. Старец же Евфросин, егда возвести ту сущим прилучившимся людем о пришествии противных сынов, и от того часа оурядився во все иноческое одеяние, и в схиму. Бе бо старец Евфросин в велицем образе и нача молити и благодарити Бога и Пречистую Богородицу, яко да сподобит его деснаго (л.11 об.) ему предстояния. И пребысть преподобный весь день и всю нощь без сна, поя и славя Бога со слезами. И марта в 20 день по недоведомым суд бам Божиим, невем како или откуду окояннии тии кровоядныя псы, злыя поляки, во обитель Пречистыя Богородицы прискочиша и обитель обступиша. И бе видети позор страшен и оумилен зело. Злыя и богомерзкия треклятыя поляки сущих ту во обители прилучившихъся сынов руских всех побиша мечем. Преподобный же старец Евфросин пребысть без страха, презирая вся злая, нашедшая на ся, и естественный долг временнаго страха забыв, пребысть непреклонен и нестрашлив, и маловременнаго жития весь страх ни во что же вмених, взирая оумныма очима к Богу, и оутешаяся надеждою вечных благ. По реченному, их же око не виде, и оухо не слыша, и на сердце человеку не взыде, яже оуготова Бог любящим его. Повсегда поминая реченное в Божественных писаниях: аще маловременныя горести не вкусити, то вечныя сладости не прията, и паки на страх не дерзнути, то вечнаго желаемаго покоя не получит. И таковым крепким оупованием оукрепився, ни мало усумневся, ни поскорбе, весь огражен силою Святаго Духа.

(л.12) И посем преподобный отец Евфросин изыде из келии своея противу супостатов во всем своем мнишеском одеянии и в схиме, показуя им свое еже к Богу сердечное желание и еже по Бозе твердостное ревнование, и приводе сам себе, яко овча на заколение. И прииде на место и ста оу честнаго креста, его же сам водрузи, надеясь на помощь животворящаго Креста Господня, еже не погрешить ему от него искомых вечных благ. Противнии же сынове к преподобному старцу, прискочивше, аки беснии пси, и реша ему: "Старче, даждь нам имение монастыря сего". Старец же Евфросин, не имея ни злата, ни сребра, ни иных тлеемых вещей, кроме нужных потреб, рече супостатом: "Все имение монастыря сего и мое в церкви Пречистыя Богородицы", - показуя им свое некрадомое богатство, яко всю свою надежду во всем возлагаше на Бога. Они же, окаяннии, порадовашася и вознепщеваша, яко о тленном им имении поведа. Един же, окаянный кровопийца, напрасно оудари мечем по выи преподобнаго отца Евфросина, и пресече ю до полу. Старец же паде на землю мертв. Они же, окаяннии, вскочивше во церковь и ничтоже обретоща. И паки ин окаянный, прииде к телеси преподобнаго Евфросина, нося оружие, наричемый чекан, и разби (л.12 об.) честную главу преподобнаго отца Евфросина даже и до мозгу. И сице пострада новый сей страдалец и прсдаде душу свою в руце Господеви. И бе видети позор страшен, и плача исполнь зело, такова чесна мужа лежаща на земли. Сс бо преподобный старец Евфросин естеством плоти средняго возраста, рама же и перси имеяше велики, брада ему бысть продолга, раздвоение имущи, от нея же имеяше две пленицы, власы русы, сединами оукрашен, и в постничестве совершен. И сице пострада преподобный отец наш, авва Евфросин, во обители Пречистыя Богородицы, в пустыни, ей же началник бысть. И сбыстся на нем апостольское слово, глаголющее: дело соверши, веру соблюде, и течение сконча, и дошед в меру возраста совершенна исполнения Христова.

Тим. Гл.IV, ст.7.
Еф. Гл.IV, ст.13.

Убиен же бысть преподобный сей отец, авва Евфросин, на месте оу честнаго и животворящаго креста Господня, его же сам водрузи, в лето 7120-го* (От Рождества Христова 1612), месяца марта, в 20-й день, на память преподобных отец наших, иже во обители св. Саввы оубиенных, и святыя мученицы Фотинии Самаряныни. Оубиша же с ним и другаго брата, именем Иону, о нем же прежде рех, иже покусився от ратных меча бегством спасение себе оулучити и напрасныя смерти избыти, сему же старец Евфросин не попусти тако быти.

(л.13) Сошедше же ся боголюбивии мужие новаго сего страдалца постническое тело скутавше, якоже лепо, и соборне над мощми певше и погребоша его с подоболепною честию в той же святей обители Пречистыя Богородицы в нарочитом месте того же месяца в 28 день, на память преподобнаго отца нашего Илариона Новаго и святаго Стефана чюдотворца. В то же время погребоша и сподруга его, старца Иону. Се оубо есть преподобнаго отца нашего Евфросина труды и терпения; такова страдания, такова по Бозе исправления, такова пребывания.

Мы же оубо на всяк день и час, держаще в руках своих, почитаем житие его, возревнуем его добродетелем, написующе в сердцах своих святое его еже по Бозе жителство. Еже есть пустынная озлобления, и многострадалныя постническия скорби, и борения противу невидимых враг, и страстотерпческия крепкия подвиги противу видимых супостатов. Образ бо бысть благ всем нам в жизни сей.

Мы же убо, отцы и братия, сия слышавше, и елико возмогохом, то и написахом в славу Божию и в похвалу великаго подвижника, новаго страдальца, преподобнаго отца нашего, началника аввы Евфросина. Се убо святое по Бозе жителство молитвы, и труды, и подвиги святаго, и постное пребывание, и здание церкви и нестрашливое к супостатом (л.13 об.) дерзновение. Мы же, братие, преподобнаго сего отца, аввы Евфросина, житие слышавше, прославим Бога и возопием со псалмопевцем Давидом: "Дивен Бог во святых своих, Бог Израилев, творяй чудеса един, Ему же слава со Отцем, и со Святым Духом ныне, и присно, и во веки веков. Аминь".

ОГЛАВЛЕНИЕ ПОВЕСТИ

Повем же вашему преподобию и о сем, како и в которая времена и лета, и при котором государе написана вкратце Повесть сия о житии преподобнаго отца нашего, аввы Евфросина, началника Синозерския пустыни, и како и кто поведа нам о житии и подвизех преподобнаго сего отца Евфросина, пожившаго блаженную свою жизнь в непроходимой сей пустыни.

Написана оубо бысть Повесть сия вкратце о житие и подвизех преподобнаго отца нашего, авва Евфросина, началника Синозерския пустыни, во времена и лета Богом венчаннаго, благовернаго и благочестиваго государя царя и великаго князя Алексея Михайловича всея России самодержца, в пятое лето благочестивыя державы царства его и при святейшем Иосифе, Патриархе Московском и всея России, во осмое лето патриаршества его, и при преосвященном Никоне, митрополите Великаго Новаграда и Великих Лук, от создания же всея твари в лето по седми тысящах 158-е, по оубиении же его в 38-е лето, (л.14) во обители Живоначалныя Троицы и Пречистыя Богородицы честнаго и славнаго ея Благовещения, что оу Синичья озера; ей же Евфросин началник бысть, в ней же и пострада от противных сынов, при настоятели же обители тоя священноиноке Моисеи, иже бысть последи Евфросина вторый иконом обители Живоначалныя Троицы. Поведано же бысть о преподобном отце Евфросине сице.

Человек некто боголюбив, именем Иван, по прозванию же простых человек зовяшеся Сума, якоже простии человецы обычай имут нарицати своими имены самозванными. Оу сего Ивана бысть сын именем Емелиан, той такожде по прозванию тех же простец зовяшеся Сумин, сожителие же бяху веси Долосския. Сии же боголюбцы, Иван с сыном своим Емилианом, во время, иже в та лета нашедшаго на ны гнева Божия, еже попусти иноплеменники на разхищение своего достояния, еже есть новаго Израиля, в то время быша спожителе во обители Пречистыя Богородицы, в пустыни, идеже старец Евфросин житие имяше, от нахождения иноплеменных сынов крыяхуся. Сей же Иван с сыном своим Емилианом велию веру имяху ко Пречистой Богородицы в пустыню и велику любовь стяжаху к началнику обители преподобному старцу Евфросину великия же ради их веры ко Пречистей Богородицы. Любяше их и старец Евфросин. Сии же боголюбцы - истиннии самовидцы и нсложнии свидетелие крепких постнических и страстотерпческих великих подвиг добраго делателя, преподобнаго старца Евфросина, великаго его же к Богу подвига и премногаго его твердостнаго, еже к любви Божией, тщания.

Прилучижеся Иван, зовомый Сума, в то время оу старца Евфросина, егда противнии сынове приидоша во обители Пречистыя Богородицы в пустыни, (л.14 об.) И той Иван зело спострада с преподобным старцем Евфросином во обители Пречистыя Богородицы от меча противных иноплеменных сынов, злых и окаянных поляков. Пияше бо Иван со всеми ту во обители прилучившимися православными Христианы общую мечную горкую и прелютую смертнаго пития чашу, но не бе чаша его еще полна смертоноснаго пития. Наложиша бо ему противнии сынове на десное рамо его мечную язву, и оуязвиша его зело. И паде Иван между трупия мертвых телес, струи кровь изливая, и вмале душевный его вид обреташеся в нем. Егда же окаяннии тии иноплеменницы, якоже прежде рех, хождаху в церковь Пречистыя Богородицы тлеемых ради имений и ничтоже обретоша, и паки пришед от них един окаянный, кровоядный зверь над телеса оубиенных православных христиан. Ту же лежащи и Иван, сообщився с мертвыми, яко ему обезумевшу великих ради течений крови своея. И размышляше окаянный той, егда кто в трупии жив есть, и позре на Ивана, и непщуя окаянный, яко жив есть Иван. Другая же ему мысль прихождаше, яко умре, и не преложися на милость окаянный, наложи ему вторую язву мечем же по бедре десныя ноги его. Иван же не подвижеся ни мало, и иже бывый нем малый и краткий душевный вид, и той в то время отиде от него, и обумре Иван от прелютых тех и смертностных язв, оуже ему совершенно сочетавшуся с мертвыми. И промыслом иже вся от небытия в бытие приведшаго всех содетеля великаго Бога; яко же Ему годе, тако и бысть, иже из мертвых воскрешаяй свое создание, тако и сего Ивана яко из мертвых воскреси во свидетельство (л.15) раба своего, преподобнаго отца Евфросина.

Егда же отидоша иноплеменницы из обители Пречистыя Богородицы, и тогда Иван аки от сна оубуждся, и мало отдохнув, и прииде в оум своего свойства, и оустроися оум его, якоже и прежде бысть, и мало восклонся, и оузрев пустыннаго гражданина преподобнаго старца Евфросина, тело оу честнаго креста на земли лежащо, убиенно скверныма рукама, и честную его главу, разбиену до мозгу. И мног трепет вниде во Ивана и зело воздрогнувся, видев великий его подвиг и презелное страдание. Такожде и позрев на всех ту сущих оубиенных православных. Очи его многих исполнишася слез и всплакася горце, и возстена, и воздохну сердечным воздыханием.

Две печали ему приидоша и два плача ему приключишася вкупе, плачася зело старца ради Евфросина и сподруг своих и сосед, плачажеся зело и скорбя ради своих великих язв и своея прелютыя болезни. Малу бо надежду имеяше житию своему в сердцы своем; зря смерть свою пред очима си, бе бо место оуже пусто и руку помощи прияти ни оу кого же не мощно, кроме всем живот дающаго Бога. И не можаша Иван болши того восклонитися. И паки зря телеса сподруг своих и сосед оубиенны немилостивными и скверными руками противных сынов. Сам же между их возлежаше, хотяше что сотворити, и неможаше великих ради своих и тяжких язв; бе бо рамо его мечем оуязвлено, и вмале не отпадеся от общих состав мста своего. Такоже и нога его вмале держашеся места своего.

И едва с великим трудом Иван сам своя язвы насилу обвяза. Сыну же его Емилиану, в то время не прилучившуся во обители Пречистыя Богородицы, но и намо (л.15 об.) некомо отшедшу, некия ради потребы, или рещи, тако Богу изволися, яко в то время не прилучившуся ему в пустыни.

И вскоре Иван оустрабися от великих тех и прелютых мечных язв, елики прия от противных сынов, и весма изцеле. Яко же зде лепо рещи словеси пророческому: наказуя, наказа мя Господь, смерти же не предаде мя. Вскоре же приидс сын его Емелиан. Иван же поведа сыну своему поряду вся бывшая во обители от противных сынов. Емелиан же поведа во окрестных весех о разорении обители и о оубиении началника, преподобнаго Евфросина, и о всех ту бывших и оубиенных православных христианех. И собра священнический чин с ним же приидоша мнози боголюбивии мужи, и соборне певше надгробная пения, погребоша началника Евфросина и старца Иону, и всех телеса оубиенных православных христиан.

Псал. 117, ст.11.

Сице поведано бысть о житии преподобнаго отца нашего, аввы Евфросина, началника обители Пречистыя Богородицы, что оу Синичья озера. Мы же, сия слышавше, написахом в славу Божию и на память великаго подвижника новаго страдалца, преподобнаго отца нашего, началника Евфросина. Иван же, зовомы Сума, по язвах тех и по оздравлении, поживе два лета, и оуспе общим сном, и погребоша его в той же обители Пречистыя Богородицы Благовещения, в Синозерской пустыни, близ гроба преподобнаго отца Евфросина.

До зде конец Повести сея, оглавлению. По сих же предлагаю моление, вкупе же прошу и прощения.

МОЛЕНИЕ

Молю же оубо Вас о Христе, преподобнии отцы и братия, и весь богоизбранный новый Израиль, Христово достояние и колени преклоняю с поклонением главы моея и умилно препадаю к честным степенем ног ваших с великим молением, аз, грубый, прощения прошу.

Аще кто, приникнув в малую сию и краткосложную книжицу, еже прочести Повесть о житии преподобнаго (л. 16) отца нашего Евфросина, и вперит оум свой, и оуслышит, и оуразумеет о глаголемых в ней и да веси богособранный словесный собор, православная чета, яко оуста моя доволна быша немования и язык имех косноглаголателен, и душевное око, еже есть разум, стяжах груб, такоже и краткая сия писмена, еже вмале реченна, о житии преподобнаго отца Евфросина, имеяху сложения груба. Весте бо и сами, отцы и братия, яко же рече Божественное писание: каков источник, такова от него и истекания: сице же, каков оум, таково от него раждашеся и слово; груб оум, грубо от него раждашеся и слово. Сице же к сим моим великим недостаткам грубого оума моего приключися великое ненавыкновение божественных догмат. Аз же, малый и грубый разумом, принуждением отец к сей Повести, хотя подвигнутися зболезновах и сострадах, яко вещи приключившейся велицей. Аз же, оума нищетою одержим, ни же риторики навык, ни философии оучився когда, но на единаго всемогущаго Бога надежду возложих, могущаго и немудрыя оумудрити, и на молитвы преподобнаго отца Евфросина надеяхся, отеческому повелению повинухся, и приях хартию, чернило и трость во грубую мою десницу, и делу коснухся. И понудихся написати от многих малая ползы ради чтущим и послушающим, яко да и тии возревнуют житию преподобнаго отца Евфросина, и негли преложат душевное око, еже есть оум и сердечное желание к любви Божией. И яко да не безпамятием подавлена будут крепкая натрижнения, постническия и страстотерпческия великия подвиги святаго преподобнаго отца нашего Евфросина прешествием многих лет. Поведа же ли о житии преподобного отца Евфросина истинный самовидец и неложный свидетель Емелиан Иванов, иже от простец зовящеся Сумин. Аз же, грубый, (л.16 об.) елико слышах, то и написах в славу Божию и святому оугоднику его, преподобномученику Евфросину. О сих же всех слава совершителю, в Троице славимому истинному Богу. Аминь.

Списана же бысть вкратце Повесть о житии и подвизех преподобнаго отца нашего, аввы Евфросина, началника Синозерския пустыни, многогрешнаго инока рукою. Аще хощеши оуведати имя мое, и ты сия счет, оуведаеши имя мое: двое пятерицею сугубо и два десятицею трегубо со единою десятью, и два десятицею сугубо со единою же десятью, последи же самодержавным числом, еже есть "ы", навершается имя сие, тако бо нарицается имя мое Филиппова сына, по прозванию Суровцына, постриженика Соловецкаго монастыря. В сем имени предлежат прежде две души, едина же плоть, и потом паки душа обще же всех три души, едина же плоть.

А написана краткосложная Повесть сия о житии и подвизех преподобнаго отца нашего Евфросина, началника Синозерския пустыни, по благословению тоя же честныя обители настоятеля, священноинока Моисея, с братиею, иже бысть по Евфросине в той обители вторый иконом.

Лета 7120-го* (На полях: от Рождества Христова 1612), месяца марта, в 20 день, оубиен бысть от полских и литовских людей началник и первый строитель святыя обители сея Благовещения Пречистыя Богородицы, что оу Синичья озера, , (л.17) раб Божий, преподобный отец наш, старец Евфросин, на память преподобных отец наших, иже во обители святаго Саввы избиенных от срацин, и святыя мученицы Фотинии Самаряныни. И по убиении его во 9-ый день, того же месяца, в 28 число, сошедшеся священных собор и боголюбивии мужие, новаго сего страдалца постническое и многострадалное тело его скутавше, якоже бе лепо с подобающею честию, якоже оугодно Богу, со свещами и кандилы, со псалмы и пении и песнми духовными погребоша его честно в той же святей обители, ей же началник бысть, на память преподобных отец наших Илариона Новаго и Стефана чюдотворца.

Потрудижеся новый сей страдалец, преподобный отец наш старец Евфросин жестоким постническим житием в непроходимой пустыни той десять лет со единем, и прият от Бога дар пророческий. И мнози свидетелствоваху о нем, яко прорече о пришествии ратных супостат.

По оубиении же сего преподобнаго отца Евфросина в 34-е лето в той же пустынной обители строитель священноинок Моисей с братиею церковь прекрасну воздвиже во имя единосущныя и животворящыя и неразделимыя Троицы и колоколню с преходы14.

И в лето 7163-го, августа в 25 день, по благословению Макария, митрополита Новгородскаго, при строители черном священноиноке Моисее с братиею пренесены мощи преподобнаго сего отца Евфросина под колоколню и положиша его на десной стране, в восточном оуглу, на память святых апостол Варфоломея и Тита, а по оубиении его в 44-е лето15.

Написать о прозорливстве святаго, о Евтихе, чьтеце георгиевском, а другое о иноце Сергии, третие о рыбах.

ТРОПАРЬ* 
(Слово "тропарь" и заглавные буквы последующих слов написаны красными чернилами)
ПРЕПОДОБНОМУ ЕВФРРОСИНУ, НАЧАЛНИКУ СИНОЗЕРСКИЯ ПУСТЫНИ. ГЛАС I

От юности воперив оум свой ко Богу блаженне Евфросине, и бегая суеты мира сего, достигл еси в пустыню непроходимую, идеже Богу тя оукрепляющу, ангелское житие стяжав. Поработал еси доволно владыце своему Христу в нощении и в молитвах, и во всеношных бдениях, и сподобился еси дара Духа Пресвятаго, еже прорицати будущая, наставляя на стезю покаяния притекающих к тебе и послушающих тя. Тем же всеблагий Бог, видя великую твою к себе веру, нелицемерную любовь и несумненную надежду, дарова тебе, не точию еже веровати в Него, но и еже страдати по нем, егда от противных сынов, в той же пустыни кровь твоя нещадно излияся. И доселе, яко же Авелева вопиет ко Богу, свидетелствующу о сем нетлению мощей твоих. На ня же взирающе, оумилно вопием: слава Христу, даровавшему тебе благодать толику, Его же и моли о нас.

КОНДАК. ГЛАС 8

Подражая житию древних отец, богомудре Евфросине, возненавидев мира сего красоту, вселился еси в пустыню, и веру Христову, яко же щит в серце свое прием, изшел еси, яко добр воин царя небеснаго, не на брань противу плоти и крови, но на брань противу кознем невидимаго врага. Темже, даровавшейся тебе Духа Святаго благодати, глубоким смирением твоим, низложил еси вознесенную того гордыню и приял еси от небеснаго дародателя (л.18 об.) неоувядаемый венец победы. Сего ради, сошедшеся любовию, вопием ти: радуйся, отче Евфросине, пустынное оукрашение.

ИНТРОПАРЬ. ГЛАС 4

От юности твоея вперив оум свой к Богу, блаженне Евфросине, отвержением мира, и вселился еси* (На полях слово "еси" заключено в кавычки) в непроходимую пустыню. В ней же постнически оукреплением Божиим в молитвах, и в пощениих доблествснне, яко же достоит, пожил, и жизнь свою страдалчески неповинне оубиением от со противных сынов скончал. Сего ради со преподобными и со мученики венчался еси, с ними же и предстоя престолу Пресвятыя Троицы, ю же моли, молим тя, оставление подати согрешениям нашим и даровати нам велию милость.

КОММЕНТАРИИ

1. Синозерская пустынь была основана на новом месте на берегу озера Синичьего в 1600 году. Тогда же преподобным Евфросином и его учениками выстроен первый деревянный храм обители, освященный во славу Благовещения Богородицы преподобным Гурием, основателем Шалочской пустыни и сподвижником преподобного Евфросина. Отсюда Синозерская пустынь первоначально именовалась Благовещенской.

2. Преподобный Евфросин, в миру Ефрем, родился в неизвестном селении на северо-западном берегу Ладожского озера, в "Корельском крае". Известно имя его отца - Симеон. При пострижении в великую схиму преподобный Евфросин получил новое имя - Симеон, возможно, в намять об отце. Единственное упоминание его великосхимнического имени - Симеон - встречается лишь в Большом Синозерском синодике.

3. Не исключено, что Ефрем посещал в детстве с родителями Валаамский Спасо-Преображенский монастырь - крупнейший православный центр Приладожья. После смерти родителей будущий инок, раздав имение "ближним", поступает именно туда: "бысть спожитель Валаамского монастыря, где научився грамоте прилежа к чтению Божественного писания". Но пробыть там послушником Ефрему пришлось недолго. В конце XVI века (1592 год) шведы, захватив Кексгольм, разграбили и сожгли также Валаамский и Коневецкий монастыри, убив в первом 80 старцев. Уцелевшие от разгрома монахи, в том числе и Ефрем, бежали в Новгород, где поселились при Софийском доме. Ныне в возрождаемом Валаамском монастыре за богослужениями вместе с другими святыми, жившими на Валааме поминается и преподобномученик Евфросин Синозерский. Память его чтится и Финляндской Православной Церковью. Празднование святому - 20 марта (2 апреля по новому стилю).

4. Село Долоцкое (прежде "весь Долосская") расположено на шоссе Вологда - Новая Ладога (бывший Большой Тихвинский тракт); в конце XVI в. Было вотчиной боярина Никиты Федоровича Годунова, брата царя Бориса Годунова, которая позже переходила из рук в руки. Последними владельцами в начале XX века были купцы Журавлевы из г. Рыбинска. 5. Деревянная церковь святого великомученика Георгия существовала в Долоцком с середины XVI века. К концу его была выстроена вторая деревянная церковь святителя Николая, сгоревшая в XVII столетии и более не возобновлявшаяся. Древняя Георгиевская церковь сгорела в конце XVIII века. Именно в ней чтецом (причетником) служил Ефрем. В память о ней в каменной Космо-Дамиановской церкви, выстроенной в 1817 году, был устроен теплый Георгиевский придел. Стены его в XIX веке были расписаны фресками. На северной стене теплой церкви находились сюжеты, ныне утраченные, посвященные преподобному Евфросину Синозерскому.

6. В 1598 году Ефрем уходит в Тихвин, где от рук игумена Иосифа I, настоятеля Большого Успенского монастыря, принимает монашеский постриг с именем Евфросин (в переводе с греческого "благоразумный"). Оттуда берет свои истоки особое почитание преподобным Евфросином Богородицы: в Тихвине он молился перед ее чудотворной Тихвинской иконой.

7. Первоначально преподобный Евфросин вместе с преподобным Гурием поселился на бору близ р. Чагодощи и Гвозденского (Гвоздень) ручья в 1598 году. Место это позже получило название Старой пустыни и пользовалось особым почитанием. На месте древнего, поставленного преподобным Евфросином креста, был поставлен новый крест, на месте его келий стояла деревянная часовня, сохранились остатки пещеры, колодец и пруд, называемый "Вещей лужей", поскольку многие получали от его воды исцеления. Старая пустынь находится от д. Пустынь в 3 км. Место это известно. Крест и часовня не сохранились.

8. По современному летоисчислению 1600 год.

9. По мере того, как в Старой пустыни стали собираться ищущие иночества, преподобный Евфросин решил построить храм. Для будущей обители он выбрал восточный берег Синичьего озера, в сосновном бору на возвышенности. Там в 1603 году был выстроен первый деревянный храм Благовещения, который был освящен другом преподобного Евфросина преподобным Гурием Шалочским, по благословению Патриарха Московского и всея Руси Иова. Новая пустынь наименована Синозерскою Благовещенскою обителью. Начальником ее стал преподобный Евфросин, а управлял ею иконом (то же, что и строитель, в сане иеромонаха).

10. Преподобный Гурий Шалочский, сомолитвенник и друг преподобного Евфросина, поселился вместе с ним в Старой пустыни. Затем он ушел с прежнего места и при впадении р. Шалочи в р. Мологу основал Успенскую Шалочскую пустынь около 1603 года. В 1613 году она была также сожжена поляками. Шалочская пустынь именовалась Домовой патриаршей Шалочской обителью, Гуриевой пустынью. В 1690 году была приписана к Воскресенскому Череповецкому монастырю; по штатам 1764 года упразднена. В 1837 году на месте деревянных церквей построили каменную церковь Рождества Христова (не сохранилась) над мощами преподобного Гурия, и до настоящего времени находящихся под спудом.

На раке Гурия Шалочского находились икона с изображением преподобного в полный рост и его посох. К лику святых не причислен. Память преподобного Гурия чтилась местно служением по нему панихид. Имеются его иконы рубежа XIX -XX веков и составленная в то же время молитва. Известен еще один ученик преп. Евфросина - преподобный Филарет Шалочский, основатель Успенской пустыни в Устюжнском уезде. В начале XX века на ее месте была устроена женская Филоретова пустынь. Строения ее не сохранились.

11. Лжедмитрий I - бывший монах Чудова монастыря Григорий Отрепьев; был расстрижен и бежал в Польшу, где объявил себя "чудесно спасшимся" царевичем Димитрием. К 1612 году самозванца уже не было в живых. В Житии речь идет или о польско-литовском отряде пана Лисовского, или о приверженцах "тушинского царя" Лжедмитрия II (личность не установлена). Но как бы то ни было, отсчет несчастий на Руси велся от первого самозванца.

12. Царевич Димитрий Иванович Углицкий - сын царя Ивана IV Васильевича от последней жены Марии Нагой, которому дан был в удел Углич. По одной версии, был убит по приказу Бориса Годунова; по другой - погиб во время эпилептического припадка при игре ножом "в тычку". Канонизирован Русской Православной Церковью в 1606 году; мощи его тогда же перенесены из Углича в Архангельский собор Московского Кремля.

13. Преподобномученик Иона Синозерский - инок Синозерской пустыни, погиб вместе с преподобным Евфросином. Чтился в обители как местночтимый святой. Память ему 20 марта (2 апреля). Единственное его изображение (1799 г.) имеется на втором клейме раки преподобного Евфросина. Род иеромонаха Ионы Москвитина, постриженника Соловецкого монастыря, вписан на листах 54 об.- 55 Большого Синозерского Синодика. В конце родословия - имя "иеромонаха Ионы убиеннаго"* (ОПИ ЧерМО.41.(9-13; 1056/22) XVIII век.(Синодик Синозерской пустыни)).

14. Троице-Благовещенская церковь - соборный храм Синозерской пустыни. На первом этапе строительства в 1630 году была срублена церковь Благовещения, при строителе иеромонахе Михаиле и старце Иосифе. На втором этапе, в 1645 году, над церковью надстроен второй этаж (при строителе иеромонахе Моисее), где расположилась церковь Святой Троицы. С того времени пустынь именовалась уже не как Благовещенская, а как "Святыя Троицы, Пресвятыя Богородицы, честнаго и славнаго Ея Благовещения". В 1859 году церковь обшили тесом и покрасили. В 1933 году ее закрыли для богослужений.3 августа 1960 года самый древний храм обители сгорел.

15. В 1653 году, через 41 год после мученической кончины преподобномученика Евфросина, по благословению Макария, митрополита Новгородского, мощи преподобного при стечении множестве народа были подняты из-под спуда с места первого погребения и положены под колокольней, на правой стороне, в восточном углу под спудом. Над мощами устроено деревянное надгробие (рака) с изображением почивающего угодника Божия. На нетленные останки преподобного возложена новая схима. В 1799 году резолюциею Гавриила, митрополита Новгородского и Санкт-Петербургского, дозволено вместо прежнего обветшавшего надгробия устроить новое. Ныне оно, с клеймами 1799 года, находится в Казанской церкви г. Устюжны. В 1913 году, во время прославления преподобного в сонме святых новгородских, его мощи были переложены в новую бронзовую раку (не сохранилась), изготовленную в память 300-летия Дома Романовых. Рака вновь установлена была в часовне под колокольней.

БИБЛИОГРАФИЯ

Словарь исторический о святых, прославленных в Российской церкви, и о некоторых подвижниках благочестия, местно чтимых.- Изд.2-е, исправ. И доп.- СПб.,1862.

Строев П. Списки иерархов и настоятелей монастырей в Российской церкви.- СПб.,1877.

Историко-статистическое описание Тихвинского монастыря.- Изд. 2-е.- СПб., 1888.

Валаамский монастырь и его подвижники.- Изд.2-е.- СПб.,1889.

Голубинский Е. История канонизации святых в Русской церкви.- М.,1902.

Верный месяцеслов всех русских святых, чтимых молебнами и торжественными литургиями.- М.,1903.

Яковцевский Г., священник. Житие и чудеса преподобного Евфросина Синозерского, чудотворца.- Новгород,1904.

Яковцевский Г. Исторические сведения о Синозерской пустыне Устюжнского уезда Новгородской губернии и ея основателе святом преподобномученике Евфросине, новгородском чудотворце.- Новгород,1912.

П [Протоиерей] П [Петр] С [Силин]. Житие преподобномученика Евфросина, синозерского чудотворца, и сказания о чудесных знамениях, явленных милостию Божию, ради молитв преподобномученика Евфросина.- СПб.,1913.

Краткие сведения о Синозерской пустыни Устюжнского уезда и ея основателе преподобном Евфросине Синозерском //Новгородские епархиальные ведомости (далее - НЕВ).- 1894.- № 17,19.

Чудеса преподобного Евфросина, Синозерского чудотворца // НЕВ.- 1901.- № 3.

Троицкая Синозерская упраздненная мужская пустынь Устюжнского уезда Новгородской губернии //НЕВ.- 1902.- № 18.

Докладная записка св. Синода по возбужденному духовенством и церковными старостами 2-го Устюжнского округа Новгородской епархии вопросу о восстановлении Церковного чествования памяти преподобномученика Евфросина, Синозерского чудотворца, и об устроении по этому поводу нарочитого церковного торжества 29 июня 1912 года по случаю трехсотлетия со времени его мученической кончины // НЕВ.-1912.- № 18,19.

К прославлению преподобного Евфросина, синозерского чудотворца. Ч.1,2,3.// НЕВ.- 1912.- № 20,21.

Журнал исполнительной комиссии главного распорядительного комитета по устройству торжеств восстановления церковного почитания св. Преподобномученика Евфросина, синозерского чудотворца, от 7-го июня 1912 года // НЕВ.- 1912.- № 25.

Торжества восстановления церковного почитания святого преподобномученика Евфросина, синозерского чудотворца в Устюженском уезде Новгородской губернии в Синозерской пустыни с 25 по 30 июня 1912 года // НЕВ.- 1912.- № 31,37,38,42,45; 1913.- № 10,16-18; 1914.- № 14.

К церковному торжеству явления честных мощей преподобномученика Евфросина, синозерского чудотворца из-под спуда и переложения их в раку // НЕВ.- 1914.- № 24.

Высочайшая телеграмма // НЕВ.- 1914.- № 26 - 27.

I. M. Kontzevitch. The Northern Thebaid. Piatina, USA.1995.

 

 
    Return